Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), son 5 yılı kapsayan konut satışlarını yakından mercek altına aldı. Özellikle tapuda satış bedelinin, evin gerçek değerinden daha düşük gösterildiği durumları tespit eden GİB, taşınmaz sahiplerine tebligatlar göndermeye başladı. Uyarıyı alan konut sahiplerinin, kendilerine tanınan 5 günlük süre içinde gerekli başvuruyu yapmamaları halinde ceza oranı yüzde 100 olarak uygulanacak.
Türkiye’de geçtiğimiz yıl toplam 1 milyon 688 bin 910 konut satışı gerçekleşti. Tapuda beyan edilen bedel üzerinden yüzde 4 oranında harç ödenirken, bazı alım-satım işlemlerinde, vergi ve harç yükünü azaltmak amacıyla satış bedeli düşük gösterilebiliyor. Bu tür usulsüzlükleri önlemek isteyen GİB, söz konusu satış işlemlerini detaylı bir denetime tabi tutuyor.
5 GÜN İÇİNDE SAVUNMA ZORUNLU
GİB’in başlattığı denetimde, taşınmaz sahipleri 5 gün içinde savunma yapmazsa, ceza oranı yüzde 100 olarak uygulanacak. Başvuruda bulunmayan kişiler, bu nedenle 2 kat ceza ile karşı karşıya kalacak. Denetim kapsamında son 5 yıl içindeki tüm satış işlemleri inceleniyor ve gerekli başvuruların yapılması için taşınmaz sahiplerine süre tanınıyor.
VERGİ ZİYAİ CEZASI ARTTI
TBMM’de kabul edilen son düzenlemeye göre, tapuda usulsüz beyan tespit edilenler için uygulanan vergi ziyaı cezası daha önceki yüzde 25’lik oranından yüzde 100’e yükseltildi. Bu durumda, tapuda beyan edilen tutar ile gerçek satış bedeli arasındaki farkın iki katı kadar ödeme yapılması gündeme geldi.
PİŞMANLIK HAKKI BULUNUYOR
Yüksek ceza riskini azaltmak isteyen taşınmaz sahipleri için “pişmanlık” yolu açık bırakıldı. Tebligat alan kişiler, tebligatın kendilerine ulaşmasından itibaren 5 gün içinde başvuru yaparsa, vergi ziyaı cezası uygulanmayacak. Bu uygulama, konut sahiplerine indirimli ve cezasız ödeme fırsatı sağlıyor.
SÜREYİ KAÇIRANLAR HAKKINI KAYBEDECEK
Belirlenen süre içinde başvuruda bulunmayan kişiler, indirimli ödeme hakkını kaybedecek ve ceza oranı tam olarak uygulanacak. Süreyi kaçıranlar, yalnızca satışın yapıldığı yıl beyan edilen bedel ile gerçek satış bedeli arasındaki farkı yasal faiziyle birlikte ödemekle yükümlü olacak.
